الف) دانش حکمرانی و سیاستگذاری باز آموزش عالی:
- مبانی نظری، مفاهیم اساسی و مؤلفه های حکمرانی و سیاستگذاری باز آموزش عالی؛
- رویکردها، چارچوب ها، لایه ها، زمینه ها، ابزارها و الگوهای پیاده سازی حکمرانی و سیاستگذاری باز در آموزش عالی؛
- فرایندها، شاخص ها، ویژگی ها و الزامات سیاستگذاری باز در مقایسه با سایر الگوهای سیاستگذاری آموزش عالی؛
- نقش و تقسیم نقش حاکمیت (دولت)، نخبگان، دانشجویان، مردم، بخشهای دولتی، خصوصی و مردمی در حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی؛
- نقش سیاستگذاری باز در تحول ساختارها، سبک ها و رویه های نهادهای حکمرانی و سیاستگذاری و دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی؛
- نقش و جایگاه نظام آموزش عالی و دانشگاه ها در آموزش و استقرار حکمرانی و سیاستگذاری باز در سایر حوزه های کلان اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و ... کشور.
ب) تحلیل نظام حکمرانی و سیاستگذاری (کلان و خرد) آموزش عالی ایران از منظر سیاستگذاری باز:
- تحلیل نهادی و ذینفعان حکمرانی و سیاستگذای آموزش عالی
- تحلیل انتقادی تعامل بین مراجع و نهادهای حکمرانی و سیاستگذاری آموزش عالی کشور؛
- تحلیل انتقادی تعامل بین مراجع و نهادهای حکمرانی و سیاستگذاری، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی، سیاست پژوهی و اجرایی آموزش عالی کشور؛
- تحلیل انتقادی تعامل حکمرانان و سیاستگذاران آموزش عالی کشور با نخبگان و متخصصان، سیاستپژوهان، دانشجویان، کنشگران و بازیگران آموزش عالی.
- تحلیل ظرفیت ها، مزایا، معایب، موانع و چالش های سیاستگذاری باز در آموزش عالی
- تحلیل ظرفیت ها، مزایا، معایب، موانع و چالش های سیاستگذاری باز در تدوین و شکل گیری سیاست های آموزش عالی؛
- تحلیل ظرفیت ها، مزایا، معایب، موانع و چالش های سیاستگذاری باز در گفتمان سازی و اجرای سیاست های آموزش عالی؛
- تحلیل ظرفیت ها، مزایا، معایب، موانع و چالش های سیاستگذاری باز در ارزیابی و اصلاح سیاست های آموزش عالی.
- ارزیابی و تحلیل اسناد بالادستی آموزش عالی کشور از جمله
- الگوی پایه اسلامی – ایرانی پیشرفت، سند چشمانداز جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴، برنامه های توسعه، سیاستهای کلی علم و فناوری، نقشه جامع علمی کشور، سند دانشگاه اسلامی و سند آمایش آموزش عالی؛
- ارزیابی و تحلیل سیاست ها و ابزارهای سیاستگذاری آموزش عالی کشور از جمله
- آمایش، ساماندهی و مأموریتگرایی در آموزش عالی، مدیریت و تضمین کیفیت آموزش عالی، استقلال دانشگاهی، آزادی علمی، نظام جامع آمار و اطلاعات و دسترسی به آن، جذب هیئت علمی، نظام ارتقاء مرتبه علمی اعضای هیئت علمی، سنجش و پذیرش دانشجو، بیکاری و اشتغال دانش آموختگان، دانشگاه و آموزش عالی مجازی و الکتورنیکی، توانمندسازی و توسعه منابع انسانی، نظام موضوعات پژوهش و فناوری، ارتباط دانشگاه، دولت و جامعه (صنعت، بازار، فرهنگ)، اقتصاد و مالیه آموزش عالی، ارتقاء و تحول علوم انسانی، نوآوری و کارآفرینی، هیئت امناء دانشگاهها، بین المللی شدن آموزش عالی، اخلاق حرفهای و ...
ج) تجارب و دستاوردهای بومی و بینالمللی حکمرانی و سیاستگذاری باز در آموزش عالی:
- مطالعات تطبیقی تجارب، اقدامات و مصادیق حکمرانی و سیاستگذاری باز آموزش عالی ایران و جهان؛
- نقش دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، دانشکده های حکمرانی، اندیشکده ها، مراکز و مؤسسات سیاست پژوهی و پژوهشی، کانون های تفکر، انجمن های علمی، تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در حکمرانی و سیاستگذاری باز آموزش عالی؛
- نقش سیاستگذاری باز در شفافیت، مسئولیت پذیری و پاسخگویی آموزش عالی.
د) آیندهپژوهی حکمرانی و سیاستگذاری باز در نظام آموزش عالی ایران و جهان:
- آیندهپژوهی ابعاد و مسائل حکمرانی و سیاستگذاری باز آموزش عالی ایران و جهان؛
- چشماندازها و روندهای حکمرانی و سیاستگذاری باز در نظام آموزش عالی ایران و جهان؛