راهنمای پیشنهاد نامزد برای جایزه

    کنفرانس حکمرانی و سیاست گذاری عمومی در نظر دارد در برنامه‌ای با عنوان «جایزه اندیشه‌ورزی و سیاست‌سازی» برترین پژوهش‌ها و اقدامات اندیشکده‌ها و موسسات سیاست‌پژوهی کشور را شناسایی نموده و آن‌ها را مورد تقدیر مادی و معنوی قرار دهد. هدف از اهدای این جایزه، معرفی نمونه‌ها و الگوهای موفق فعالیت‌های اندیشکده‌ای در کشور و ارائه تصویری از توانمندی، پویایی و اثرگذاری اندیشکده‌های کشور در جهت هم‌افزایی بیشتر این مجموعه‌ها با یکدیگر است. کلیه اندیشکده‌ها و موسسات سیاست‌پژوهی کشور می‌توانند برترین و شاخص‌ترین پژوهش‌ها و اقدامات خود را جهت ورود به فرآیند نامزدی و داوری این جایزه ارسال نمایند.

     

    در فرآیند داوری این جایزه دو تیم «هیئت علمی» و «هیئت داوران» ایفای نقش می‌نمایند.

     

    1. هیئت علمی شامل نمایندگان اندیشکده‌ها است و هر اندیشکده می‌تواند در هیئت علمی یک نماینده داشته باشد. انتظار می‌رود هیئت علمی حداقل شامل نمایندگان 10 اندیشکده کشور باشد.
    2. هیئت داوران نیز شامل 5 نفر از افرادی است که دو شاخصه زیر را دارا باشند:اول اینکه سابقه پژوهش و فعالیت در یک اندیشکده را داشته باشند؛ و دوم اینکه فعالیت از جنس سیاستگذاری در یک دستگاه حاکمیتی یا دولتی را تجربه کرده باشند یا در حال حاضر مشغول به آن باشند.

    لازم به ذکر است که «اعضای هیئت داوران»، «کاندیداهای دریافت جایزه» و نیز «شاخص‌های مورد توجه داوران جهت امتیازدهی و رتبه‌بندی کاندیداهای جایزه» با نظر و جمع‌بندی اعضای هیئت علمی مشخص و در این سایت اطلاع‌رسانی خواهد شد.

     

    اندیشکده‌های کشور می‌توانند جهت شرکت دادن پروژه یا پروژه‌های برتر خود در فرآیند نامزدی برای جایزه اندیشه‌ورزی و سیاست‌سازی، مستندات مکتوب و چندرسانه‌ای پروژه(های) مذکور را از طریق نماینده مجموعه در هیئت علمی و یا از طریق صفحه جایزه در سایت کنفرانس ارسال نمایند.

     

    علاوه بر مستندات مربوط به پروژه جهت امتیازدهی بهترِ داوران، مقتضی است که در یک متن 2 تا 3 صفحه‌ای، یا در یک صوت 10 تا 15 دقیقه‌ای توضیحات تکمیلی نیز ارائه گردد. سوالات ذیل جهت آماده‌سازی این توضیحات قابل استفاده است و می‌تواند مورد اشاره قرار گیرد:

     

    1. نوآوری‌های این پروژه از نظر متدولوژی، جمع‌آوری دیتا، تحلیل اطلاعات، پیشنهادها و راهکارها، اجتماعی‌سازی موضوع، پیگیری در سطح تصمیم‌گیران و ... چه مواردی بوده است؟
    2. کیفیت منابع و اسنادی که در این پروژه از آن‌ها استفاده شده و اعتبار علمی پژوهش‌های پایه‌ای انجام شده به چه ترتیب است؟
    3. دامنه و سطح اثرگذاری مورد انتظار برای این پروژه چه بوده است و این پروژه تا چه حد توانسته است به لحاظ عملیاتی نقطه اثر مطلوب دست یابد؟
    4. محصول و دستاورد نهایی این پروژه که آن را شایسته تقدیر می‌نماید چیست؟
    5. کمیت و کیفیت نیروی انسانی صرف شده و هزینه مالی انجام شده بر روی این پروژه به چه میزان بوده است؟
    6. چه حجمی از مخاطبان، با چه روش‌هایی و به چه میزان در جریان انجام شدن این پروژه یا خروجی‌های حاصل از آن قرار گرفتند و چه بازخوردهایی در حین و پس از انجام این پروژه از آن‌ها دریافت شد؟
    7. هر نکته دیگری که احتمالا در امتیازدهی داوران نسبت به این پروژه موثر است ذکر نمایید.