تاثیرات اقتصادی سیاست‌ داده باز

مؤسسه جهانی مک کنزی در گزارشی که در  2013میلادی منتشر کرد، تأثیرات اقتصادی داده باز در 7 حوزه را مورد بررسی قرار داده و ارزش دلاری آن­ها را محاسبه کرده است:

آموزش :استفاده از داده باز در حوزه آموزش می­تواند سبب خلق ارزشی سالیانه بین  890میلیارد تا1200  میلیارد دلار گردد. بالاترین ارزش استفاده از داده باز به منظور شناسایی اثربخش ترین راهبردها و ابزارها برای آموزش دانش و مهارت­های خاص ایجاد می­شود. دانش‌­آموزان و والدین همچنین‌‌ با استفاده از داده‌های عملکرد باز تصمیمات آگاهانه‌تری را نسبت به انتخاب مدارس و مؤسسات آموزشی بگیرند. البته در این حوزه تأملاتی پیرامون حریم شخصی عملکرد افراد و یا استقلال معلمان در کلاس های درسی وجود دارد.

حمل و نقل :تخمین زده می‌شود که داده باز در این بخش سالیانه بین 720 تا 920 میلیارد دلار ثروت خلق کند. بیشترین منبع خلق ارزش ناشی از افزایش کارایی و استفاده بهینه از زمانی است که ماحصل کاهش زمان‌های سفر است. ارزش بیشتر می‌تواند از به کارگیری داده باز برای ارتقای اثربخشی حمل و نقل عمومی و تجاری ایجاد شود؛ چرا که می‌توان زمان‌ها و سازوکارهای فرایندهای سفر را با وجود این اطلاعات دقیق‌تر و خلاصه‌تر کرد. داده باز همچنین سرمایه‌گذاری در زیرساخت حمل و نقل را توسعه می‌دهد.

کالاهای مصرفی: تخمین زده می‌شود که سالیانه بین  520تا  1500میلیارد دلار در این بخش ارزش ایجاد شود. مصرف‌‌کنندگان می‌توانند از شفافیت قیمت‌ها سود بسیاری برند، و نیز از وجود اطلاعات دیگری پیرامون محصولات یا تأمین‌کنندگان. داده باز می‌تواند به تولیدکنندگان و فروشندگان کمک کند تا فروش خود را گسترش و اعتماد میان خود را افزایش دهند؛ چرا که خواهند توانست به طور دقیق‌تری انواع مشتریان را بخش‌بندی کنند و چیدمان محصولات خود را دقیق‌تر انتخاب کنند. تولیدکنندگان می‌توانند از «پسند» کاربران در شبکه‌های اجتماعی به طراحی‌های دقیق‌تری و مناسب‌تری دست پیدا کنند و محصولات خود را پس از عرضه به خوبی ارتقا بخشند. ناگفته نماند که محرمانگی در این حوزه نیز هنوز یک مانع جدی محسوب می‌شود.

برق: بهره­ گیری از داده باز در صنعت برق می‌تواند ارزش سالیانه‌ای بین 340 تا 580 میلیارد دلار ایجاد کند. در این صنعت، برای افزایش صرفه جویی و ارتقای فرایندها نیازمند سرمایه‌گذاری سنگین در فناوری و فعالیت‌ها هستیم. در این راستا، با عرضه اطلاعات دقیق پیرامون مصرف انرژی هر مصرف‌کننده و نیز الگوی متوسط مصرف سایر مصرف­کنندگان، آن­ها خواهند توانست روش‌های دقیق‌تری برای استفاده از انرژی به کار گیرند. از سوی دیگر، با ارائه چنین اطلاعاتی، بسیار محتمل است که تقاضا برای کالاهای مصرفی با کارایی بالاتر افزایش یابد و در همین راستا، انتظار نوآوری‌های فرایندی و حتی رادیکال در فناوری‌های بیشتر محتمل خواهد بود.

نفت و گاز: در طول زنجیره ارزش نفت و گاز، انتظار می‌رود که داده باز سبب خلق ارزشی سالیانه بین   240تا   510میلیارد دلار گردد. این ارزش از طریق عرضه اطلاعاتی پیرامون محل‌های منابع جدید و ساخت تجهیزات پایین دستی ایجاد خواهد گردید. ترازیابی‌های به اشتراک گذاشته شده می‌تواند فرایندها و فعالیت‌های سرمایه‌گذاری را بهبود بخشد. به اشتراک‌گذاری داده‌های مشتریان می‌تواند سبب اتخاذ تصمیماتی بهتر پیرامون استفاده از انرژی گردد (مثلا، استفاده از گاز طبیعی.) فواید بسیاری از این اطلاعات به اشتراک‌گذاری آن‌ها وابسته است؛ مسئله‌ای که باید از نظر تجاری به خوبی مدنظر قرار گیرد.

سلامت: داده باز در این حوزه می‌تواند تنها در ایالات متحده بین   300تا   450میلیارد دلار ثروت ماهیانه خلق کند. این خلق ارزش می‌تواند مواردی این چنین باشد: توانمند کردن افراد مختلف در راستای پیشگیری از بیماران و نیز درمان، کمک به اتخاذ مناسب‌ترین درمان برای هر بیمار، متصل کردن هر بیمار به مناسب‌ترین درمانگر، تضمین کارآمدی هزینه درمان‌ها، و همچنین شناسایی جدیدترین روش‌های درمان و راهبردهای مقابله با بیماری‌ها. دستیابی به چنین خلق ارزشی نیازمند تغییر در روش‌هایی است که در حوزه سلامت و برای پرداخت استفاده می‌شود، استانداردهای حاکمیت داده و امکان استفاده مجدد از آن‌ها، متقاعد کردن ارائه کنندگان خدمات سلامت نسبت به اشتراک‌گذاری داده‌ها، سرمایه‌گذاری در توانمندی ­های همه بازیگران به منظور بهره ­مندی حداکثری از داده ­های باز.

مالی :ارزش داده باز که تنها در سه حوزه بانکداری، بیمه و املاک و مستغلات ارزیابی شده است، سالانه بین  210تا 280  میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. در بانکداری و بیمه فرصت فراوانی به منظور افزایش ارزش از طریق داده باز به منظور ارتقای طراحی محصول وجود دارد. به طور خاص، داده باز می‌تواند ریسک افرادی که سابقه اعتباری ندارند، و نیز امکان ارزش‌گذاری کسب وکارهای تازه را فراهم آورد. داده باز همچنین می‌تواند به منظور جلوگیری و شناسایی تخلفات مالی مورد استفاده قرار گیرد. مثلا، با کشف ارتباطات موجود در شبکه‌های اجتماعی می‌توان از وجود حلقه ­های ارتباطی اطلاع حاصل کرد. مشتریان نیز می‌توانند با استفاده از داده باز، از میان دامنه گسترده‌ای از خدمات و محصولات پیچیده مالی اطلاع کسب کنند. در املاک و مستغلات، داده باز می‌تواند به مرتبط شدن خریداران و فروشندگان (و یا برای کرایه) کمک شایانی کند، سرمایه‌گذاری‌های مرتبط به توسعه و زیرساخت را دقیق‌تر گرداند. البته، موانع تحقق ارزش داده باز در حوزه مالی شامل نگرانی‌هایی در مورد حریم شخصی مشتریان و فقدان چارچوب قانونی مرتبط با بهره‌مندی از انواع تازه بانکداری و بیمه می­گردد.

منبع:

McKinsey Global Institute (2013). Open data: Unlocking innovation and performance with liquid information. Publication: McKinsey & Company