دولت دیجیتال بستری برای سیاست‌گذاری باز

موج دیجیتال در حال متحول نمودن رابطه بین شهروندان و دولت‌ها است. فرصتی برای دولت‌ها ایجاد شده که بتوانند با مردم تعامل عمیق‌تری برقرار نمایند و به طور قابل ملاحظه‌ای کیفیت ارائه خدمات را بهبود بخشند. دولت دیجیتال، استفاده بهینه از کانال‌های الکترونیک ارتباطاتی و تعاملی جهت بهبود رضایت شهروندان از ارائه خدمات، تحقق اقتصاد رقابتی، ساختن سطح جدیدی از تعامل و اعتماد و افزایش بهره‌وری خدمات عمومی است. دولت دیجیتال دربرگیرنده گستره کاملی از دیجیتالی شدن (از دیجیتالی شدن خدمات عمومی تا دیجیتالی شدن زیرساخت‌ها، فرایندها و شیوه حکمرانی) که شامل تحول در بخش پشتیبانی و پیشخوان دولت برای تحقق پارادایم جدید خدمات‌رسانی می‌باشد.

اهداف دولت دیجیتال

از سال 1993 که مفهوم دولت دیجیتال به طور رسمی برای اولین بار در گزارش عملکرد ملی توسط معاون رئیس جمهور ایالات متحده آقای الگور مطرح شد، دولت‌ها تلاش نموده‌اند که اقدامات دولت دیجیتال خود را در خدمت اهداف ارزشمند و روزافزون عمومی قرار دهند. این اهداف عبارتند از:

- افزایش کیفیت و اثربخشی عملیات داخلی دولت

- ارائه خدمات عمومی بهتر از طریق کانال‌های سنتی و الکترونیکی

- تسهیل تحول اداری و نهادی در دولت

- تعامل با شهروندان و بازیگران ‌غیر دولتی در فرایندهای سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری

- حمایت از سیاست‌ها و اهداف توسعه گرایانه بخشی و محلی

به جز هدف آخر، همه اهداف فوق منجر به گسترش زمینه‌های کاربردی دولت دیجیتال شده است، از محیط فناورانه در دولت، تا سازمان‌های دولتی مجهز به فناوری‌های پیشرفته، تا سازمان‌های دیجیتالی که در محیط اقتصادی-اجتماعی بزرگتری عمل می‌نمایند و بر آن اثر می‌گذارند.

منابع:

Accenture. (2014). Digital Government.

Janowski, T. (2016). Digital Government Evolution: What Leads to Open Government? TUDelft University.