مروری بر نخستین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی (قسمت اول)


نخستین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی در تاریخ 13و 14دی ماه 1396 به همت دانشگاه صنعتی شریف، پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت و اندیشکده مطالعات حاکمیت سیاستگذاری برگزار گردید. مقدمات علمی و اجرایی این کنفرانس از فروردین ماه 1396 و با تشکیل 18 کمیته علمی - تخصصی آغاز شد. با توجه به اهمیت موضوع حکمرانی و سیاستگذاری و بین رشته‌ای بودن آن، تلاش گردید تا در کمیته‌های هجده‌گانه ذی‌نفعان مختلف شامل مسئولین کشوری، نخبگان دانشگاهی، فعالان اجتماعی، دانشجویان دکترا و ... حضور داشته باشند. علاوه بر این، به منظور هماهنگی هر چه بیشتر کمیته‌ها، 13جلسه در دبیرخانه مرکزی واقع در پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت برگزار گردید. همچنین در مجموع 250 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال گردید که 50 مقاله آن به صورت شفاهی و 94 مقاله دیگر آن به صورت پوستری در کنفرانس ارائه شد. 

مباحث این همایش در دو گروه سیاستگذاری در عمل و تئوری و ساختارهای سیاستگذاری پیگیری شد که در سیاستگذاری عمل به مباحث اشتغال، انرژی، آب و کشاورزی، آموزش عالی، آموزش و پرورش، جمعیت و مهاجرت، رفاه و تأمین اجتماعی، بهداشت، صنعت و بازرگانی، علم و فناوری، ارزش و مبانی و اسلامی، نظام پولی و رسانه توجه شد و در ساختار سیاستگذاری به مباحث نظام اداری، پارلمان و قانون گذاری، ساختار تنظیم‌گری و پاسخگویی و شفافیت پرداخته شد. 

علاوه بر دانشگاه صنعتی شریف، نهادهایی همچون دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، بانک قرض الحسنه رسالت به عنوان همکاران و حامیان ویژه و بیش از 40 نهاد و سازمان دیگر، نقش به‌سزایی در برگزاری کنفرانس داشتند.