مروری بر نخستین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی (بخش دوم)


در جلسه افتتاحیه  کنفرانس، پس از قرائت آیاتی چند از کلام الله مجید و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران، دکتر محمود فتوحی، رییس دانشگاه صنعتی شریف، دکتر حمید علی عسگری، رییس سازمان صدا و سیما، دکتر سعید سهراب‌پور، رییس کنفرانس و رئیس پژوهشکده سیاستگذاری علم، فناوری و صنعت، دکتر محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و دکتر کاظم جلالی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی عنوان سخنران کلیدی به ایراد سخنرانی پرداختند.

در جلسه دوم کنفرانس، پنلی با عنوان  "از دولت تنظیم‌گر تا حکمرانی تنظیم‌گرانه"  با حضور دکتر حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون اصل  44 مجلس شورای اسلامی، دکتر رضا شیوا، رییس شورای رقابت، دکتر فرشاد فاطمی اردستانی، استاد دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف، دکتر سید محمدصادق امامیان، مدیر اندیشکده حاکمیت و سیاستگذاری و با مشارکت ویدیویی دکتر استفان لیتل چایلد، استاد دانشگاه کمبریج برگزار گردید. در این جلسه ابتدا دکتر لیتل چایلد به بیان مثال‌های متعدد از تنظیم‌گری در سایر کشورها پرداخت و سپس اعضای پنل به بیان دیدگاه‌های خود پیرامون مباحث و چالش‌های تنظیم‌گری در کشور پرداختند.

 از عصر روز اول، جلسات کمیته‌های علمی- تخصصی آغاز گردید. در نیمروز اول، کمیته‌های آموزش عالی، نظریه‌های و ساختارهای سیاستگذاری، آموزش و پرورش، مهاجرت، علم و فناوری، اشتغال و کارآفرینی، مالیات و پولی و بانکی برگزار شد. از مهمترین وقایع این نیمروز، می‌توان به حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه کمیته تخصصی آموزش عالی و جلسه پویا و چالشی کمیته اشتغال و کارآفرینی که در حدود چهار ساعت بدون وقفه پیگیری شد، اشاره نمود.
علاوه بر این، مباحث مهم مطرح‌شده در کمیته پولی و بانکی پیرامون استقلال بانک مرکزی و جلسه کمیته مهاجرت که با دربرداشتن دو موضوع مهاجرت ایرانیان به خارج از کشور و مهاجرت اتباع دیگر کشورها به ایران، توجهات زیادی را در رسانه‌ها به خود جلب کرد.